سبد خرید خالي مي باشد
بیشتر بخوانید

کارآفرینان زن گویا اقبال بیشتری برای جذب سرمایه­‌گذاری‌های ریسک‌پذیر داشته و توانسته‌اند رکورد تازه­‌ای در این زمینه به ثبت برسانند. این موضوعی است که تحقیقات و بررسی‌های جدید انجام شده توسط بنیاد ملی سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و شرکت تحقیقاتی Pitchbook، آن را تایید می‌کند. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که تا پایان ماه ژوئن امسال 301 پیشنهاد سرمایه‌گذاری با مجموع ارزش 1/9 میلیارد دلار به استارت‌آپ‌هایی که توسط زنان تاسیس شده‌اند، پیشنهاد شده است. این در حالی است که تعداد کل سرمایه‌گذاری کامل انجام شده روی این استارت‌آپ‌ها در سال 2018 برابر 536 سرمایه‌گذاری با ارزش مجموع 3/1 میلیارد دلار بوده است.

از همین مترجم بخوانید: مشهورترین زنان دنیای تکنولوژی

در نیمه اول سال جاری میلادی تعداد سرمایه‌گذاری‌های کامل در استارت‌آپ‌های تاسیس شده توسط زنان 2/9 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های کامل انجام شده در اکوسیستم استارت‌آپی بوده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال 2018، رشد اندکی داشته است. هر چند این میزان، سهم اندکی برای استارت‌آپ‌های زنان است، اما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر تمایل بیشتری دارند تا رزومه کاری خودشان را متنوع‌تر کرده و به همین دلیل با دقت بیشتر فعالیت استارت‌‌آپ‌های تاسیس شده توسط زنان را رصد می‌کنند.

استارت‌آپ اجاره لباس زنانه Lease the Runway و استارت‌‌‌آپ ارایه‌دهنده خدمات مراقب از پوست Glossier که هر دو توسط دختران تاسیس و راه‌اندازی ‌شده‌اند، توانستند در اوایل سال 2019 با کمک سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به ارزشی بیش از یک میلیارد دلار برسند. به این ترتیب هر دو این استارت‌آپ‌ها که جزو استارت‌آپ‌های زنانه تازه‌کار هستند، توانستند به سرعت به باشگاه تک‌شاخ‌ها بپیوندند.

«جنیفر نئوندورفر» موسس استارت‌آپ Jane VC در این مورد می‌گوید: «این روزها بیش از پیش زنانی را می‌بینیم که از شرکت‌های بزرگ و مهم تکنولوژی بیرون می‌آیند تا شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های خودشان را تاسیس کنند و آن‌ها را به سطحی برسانند که بتوانند سرمایه جذب کنند. چنین شرایطی می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ به این ترتیب هر چه تعداد زنانی که می‌توانند برای استارت‌آپ‌هایشان سرمایه جذب کنند، افزایش پیدا کند، گروه بزرگ‌تری از زنان از آنها الگوبرداری می‌کنند و با این اوصاف اکوسیستم استارت‌آپی کارآفرینی زنان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. ما معتقدیم که این چرخه می‌تواند همچنان ادامه پیدا کرده و رشد کند.

image در سال ۲۰۱۹ رکورد جذب سرمایه روی استارتاپهایی که توسط زنان تاسیس شده شکست

فراتر از مرزهای سیلیکون‌ولی

در این تحقیقات، مکان‌های سرمایه‌گذاری هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در نهایت نتایج جالبی بدست آمده است. بر اساس این بررسی‌ها، برخلاف اینکه اغلب سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در سیلیکون‌ولی متمرکز هستند، اما کارآفرینان زن این روند را تغییر داده و ثابت کرده‌اند که اکوسیستم کارآفرینی در خارج از دره تکنولوژی هم می‌تواند رونق داشته باشد. به این ترتیب نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که کارآفرینان زن شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در نیویورک، بوستون و لس‌آنجلس بوده‌اند. به عنوان نمونه، دو استارت‌آپ Lease the Runway و Glossier هر دو در نیویورک مستقر هستند.

image بیشترین زنان کارآفرین آمریکا در کدام شهرها هستند

«الکسا ون توبل» که در گذشته استارت‌آپ LearnVest را تاسیس کرده و حالا سرمایه‌گذار است، می‌گوید: «چیزی که بیش از هر چیزی من را خوشحال و ذوق‌زده می‌کند، میزان حمایت و پشتیبانی سرمایه‌گذاران نیویورکی از کارآفرینان زن است. تعداد سرمایه‌گذاری‌های نیویورکی‌ها در استارت‌آپ‌های تاسیس شده توسط زنان، بیشتر از سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی است. این در حالی است که حجم سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران دره تکنولوژی در استارت‌آپ‌های زنان تقریبا سه برابر بیشتر از سرمایه‌ای است که نیویورکی‌ها به این استارت‌آپ‌ها اختصاص می‌دهند.»

تعداد سرمایه‌گذاری‌های نیویورکی‌ها در استارت‌آپ‌های تاسیس شده توسط زنان، بیشتر از سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی است

 

به طور کلی کارآفرینان زن در نیمه اول سال 2019 توانسته‌اند تا 2/9 درصد بیشتر از نیمه اول سال میلادی گذشته، از سراسر دنیا سرمایه جذب کنند. این برش لذیذ از کیک سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، شاهد خوبی است بر این مدعا که شکاف سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های تاسیس شده توسط زنان و استارت‌آپ‌های مردانه به تدریج کمتر و کمتر می‌شود. ون توبل معتقد است: «با اینکه این آمار و ارقام امیدوارکننده است، اما هنوز اقدامات زیادی برای از بین بردن این شکاف میان کارآفرینان زن و مرد، وجود دارد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که کارآفرینان زن همچنان به شکل سنتی، در مراحل اولیه شانس چندانی برای دریافت سرمایه در مقایسه با رقبای مردشان ندارند. بر اساس این آمار، به ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های تاسیس شده توسط مردان، زنان کارآفرین تنها 0/38 دلار سرمایه دریافت می‌کنند.

این در حالی است که هنوز تنوع جنسیتی در اکوسیستم کارآفرینی حوزه تکنولوژی خیلی کم است و حتی گاهی شاهد تفاوت معنادار میزان دستمزد زنان و مردان در این اکوسیستم هستیم. درست به همین دلیل هم معتقدم که هنوز کارهای زیادی برای ایجاد تعادل در فضای کارآفرینی میان کارآفرینان زن و مرد وچود دارد که باید انجام شوند.»...

تازه‌ترین آمارهایی که فیلیمو از میزان استفاده کاربران از این شبکه نمایش خانگی منتشر کرده نشان دهنده رشد تغییر جهت صنعت سرگرمی به سمت استریمینگ آنلاین ویدیو است.

در اردیبهشت امسال در گزارشی درباره رقابت داغ فیلیمو و نماوا درباره رشد این صنعت گفته بودیم.

بر اساس اعلام فیلیمو این شبکه ۸۰ درصد رشد محتوا از نظر تعداد اپیزود نسبت به سال گذاشته داشته و ۶۲ درصد نیز رشد مجموعه دقایق نمایش داشته است. تعداد دقایق تماشای ویدیو روی این سیستم در خرداد ۹۸ به بیش از ۱ میلیون دقیقه رسیده است.

image

بر اساس این گزارش ۵۷ درصد تماشا روی فیلیمو مربوط به محتوای ایرانی و 43 درصد محتوای خارجی است. رشد تولید سریال در این شبکه نسبت به سال گذشته ۲۴۰ درصد بوده است. در واقع تولید سریالهایی چون نهنگ آبی، ممیزی، هزار و ده شب، کاشوخین، هولدن و زه پلاس نمونه‌ای تلاش این شبکه برای عرض اندام در عرصه تولید بوده است.

image

در همین حال فیلیمو میگوید که با به کارگیری تکنولوژی VP9 توانسته ۳۵ درصد از حجم اینترنت مصرفی کاربران بکاهد.

فیلیمو همچنین سهم توزیع متوسط پهنای باند ماهانه را هم منتشر کرده که نشان میدهد کاربران ایرانسل و همراه اول با سهم تقریبا نزدیک به هم حدود ۴۵ درصد از سهم کاربران این شبکه را تشکیل میدهند. بر همین اساس مشخص است که ۵۳ درصد از سهم این شبکه را کاربران موبایل تشکیل میدهند.

مخابرات، مبین نتُ شاتل و پارس آنلاین در رده‌های بعدی قرار دارند.

به گفته فیلیمو سهم اشتغالزایی این شبکه ۸۶۴۰ نفر در ماه بوده است.

image

کاربران فیلیمو به طور میانگین ۱۴ اپیزود و سریال در ماه تماشا می‌کنند و هر کاربر با توجه به اشتراک ماهانه ۲۵ هزارتومانی به طور میانگین ۱۴۰۰ تومان برای یک فیلم هزینه میکند. فیلیمو میگوید با این حساب و با در نظر گرفتن اینکه قیمت هر دی وی دی ۱۰ هزارتومان است هر کاربر ۱۲۰ هزارتومان در ماه صرفه جویی میکند.

محبوب‌ترین ژانرهای فیلمو اکشن ، انیمیشن، خانوادگی، کمدی و علمی تخیلی است.

محبوب ترین فیلم ایرانی فیلمو در این سال هزارپا و محبوب ترین فیلم خارجی ددپول ۲ بوده است.

هیولا محبوب ترین سریال ایرانی و مردگان متحرک و من نفرت انگیز ۳ محبوب ترین سریال خارجی و انیمیشن بوده است....

image image image image

image

مهیار ختک، عضو تیم سرمایه‌گذاری Iratel Ventures که در استارت‌آپ ویکندمدوتک به عنوان منتور حضور داشت، در گفتگوی اختصاصی با Modir TV درباره‌ی فعالیت اصلی استارت‌آپ‌ویکند مدوتک اظهار کرد: استارت‌آپ‌ویکند یک فعالیت سه روزه است که از چهارشنبه شب تا جمعه شب برگزار می‌شود. افراد ایده‌های خود را ارائه داده، تیم تشکیل می‌دهند و در نهایت با رای گیری داوران ب...

ابر آروان می‌گوید  به‌منظور حمایت از بازی‌سازان نوپا، استفاده از خدمات DNS‌ ابری، شبکه‌ی توزیع محتوا و امنیت ابری ابر آروان به ارزش ۳ میلیارد ریال و با سقف حمایت ۱۰۰ میلیون ریال برای هر تیم یا شرکت، به‌شکل رایگان در اختیار ۳۰ بازی‌ساز قرار خواهد گرفت.

مجموعه‌ی این راهکارهای ابری به بازی‌سازان کمک می‌کند تا امن‌تر، سریع‌تر و دردسترس‌تر شوند.

اولویت بررسی ثبت‌نام‌کنندگان

اولویت بررسی ثبت‌نام‌کنندگان از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زمان ثبت درخواست تعیین شده است. هم‌چنین بنا به اعلام این بنیاد، در زمان بررسی درخواست‌ها تیم‌ها و شرکت‌های عضو هم‌گرا از امتیاز بالاتری برخوردار خواهند شد.۳۰ مجموعه‌ای که در این فراخوان مورد تایید قرار می‌گیرند، می‌توانند به‌شکل رایگان و به مدت ۶ ماه از این خدمات ابر آروان بهره‌مند شوند.

نشانی ثبت‌نام

تیم‌ها یا شرکت‌های بازی‌ساز می‌توانند تا پایان روز اداری شنبه ۱۲ مرداد ماه اطلاعات خود را در نشانی https://www.ircg.ir/fa/form/51 تکمیل کنند....

قسمت دوم برنامه ویدیویی تک شاخ به گفت وگو با میلاد منشی پور هم‌بنیانگذار و مدیرعامل تپسی اختصاص دارد.

میلاد منشی پور در این برنامه در گفت و گو با شهرام شریف مجری تک شاخ از تجربه زندگی، تحصیل و کار در ایران و سپس در شرکتهای خارجی صحبت می‌کند و بعد زمینه‌ها و آشنایی با بنیانگذاران دیگر و راه‌اندازی تاکسی اینترنتی تپسی و چالشهای پیرامون رشد آن در ایران را توضیح می‌ٔهد

در بخشی از این مصاحبه او می‌گوید ابتدا تیم بنیانگذاران تپسی روی موضوع دیگری متمرکز شده بودند اما بعد تاکسی اینترنتی را انتخاب کردند و ادامه دادند. او همچنین در این گفت وگو به پرسشها درباره نحوه قیمت گذاری سفر و فاکتورهای آن پاسخ میدهد.

به گفته منشی پور قانونگذاری بر تاکسیهای اینترنتی مناسب است اما این کار باید توسط نهادی انجام گیرد که تغییر نگرش نسبت به این بحث داشته باشد.

image

بنیانگذار و مدیرعامل تپسی میگوید اینکه قانونگذاری باید وجود داشته باشد شکی نیست و دردسر ما را هم کم می‌کند. ما بخش عمده وقتمان را به جای ارزش آفرینی برای مسافر و راننده بخش عمده وقتم را برای هموار کردن بحث رگولاتوری دارم قرار میدهم البته این مسیری است که در دنیا هم هست ولی در دنیا بسیار طولانی است.

او میگوید یکی از مدیران ارشد حمل و نقل شهر تهران در یک جلسه رسمی در مقابل معاون رییس جمهور تاکسی های اینترنتی را مضر اعلام می‌کند. با چنین نگرشی مشخص است که ما نگران می‌شویم زیر چتر این واحد نظارتی قرار بگیریم.

منشی پور همچنین می گوید : مشخص سیستم تاکسیرانی که ناکارآمد هست و دهه‌ها ناکارآمد بوده  و طبیعی است نمی‌تواند بر تاکسیهای اینترنتی مدیریت کند.

برنامه تک شاخ یک برنامه مستقل است که توسط آی تی ایران و آپارات تولید و  هر دو هفته یکبار  از طریق آی تی ایران و آپارات پخش می‌شود. هدف این برنامه گفت و گو با کارآفرینان، مدیران، هنرمندان و اشخاصی است که هرکدام با شرکت،‌محصول یا آثارشان چیزی را در اطراف ما تغییر داده‌اند.

برای دنبال کردن برنامه تک شاخ و آگاه شدن از گفت وگوهای جدید  می‌توانید مستقلا شبکه‌های اجتماعی این برنامه را دنبال کنید. در توییتر، تلگرام و اینستاگرام تک شاخ حاشیه‌ها و جزییات بیشتری از برنامه‌ها و میهمانان آنها را می‌توانید دنبال کنید.

نخستین برنامه تک شاخ به گفت وگو با مجید قاسمی بنیانگذار فیدیبو اختصاص داشت....

image

مهیار ویلیانی مدیر اجرایی شرکت ایده پردازان خلاق آرتاماز که از سال 88 با خبرگزاری مد و پوشاک (تنها خبرگزاری دارای مجوز از وزارت ارشاد و مطبوعات در حوزه مد) فعالیت خود را آغاز کرده است، دومین تجربه‌ی برگزاری استارت‌آپ ویکند مدوتک را دارد. وی درباره‌ی نتایج این رویداد توضیح داد: این دوره از لحاظ بازخورد خبری بسیار خوب بوده و سال گذشته سه تیم برتر توا...

شب گذشته میلاد منشی پور مدیرعامل تپسی در یک توییت از ارسال دسته گل به اسنپ خبر داد اما این دسته گل نه برای تقدیر و تشکر از شرکت رقیب که در واقع طعنه‌ای از سوی کارکنان تپسی به اسنپ بود . به گفته منشی‌پور طی روزهای گذشته برای تمامی مدیران تپسی پیشنهاد همکاری فرستاده است.

منشی‌پور در توییت خود نوشت :

جدای از بی‌اثری اقدام اسنپ، به نظرم چنین کاری به قصد تخریب است و نه رقابت.اسنپ در گذشته نیز چنین اقداماتی در قبال رقبا، رانندگان و مسافرین انجام داده؛ اين اقدامات از اين پس بی پاسخ نمی‌ماند

image توییت مدیرعامل تپسی با واکنشهای گسترده‌ای روبه رو شد. برخی کاربران از منشی‌پور پرسیدند که از کجا مطمئن است که اینکار را اسنپ انجام داده و ممکن است حساب کاربری هک شده باشد و منشی‌پور پاسخ داد موارد را دنبال کردیم همگی از سمت اسنپ بود. منشی‌پور همچنین به کاربری که اینکار را در بازار رقابت معمول تلقی کرده بود گفت: ما این عملکرد را غیر اخلاقی میدانیم چون هدف اینکار استخدام نیست و صرفا بازی با پرسنل است.

شرکت اسنپ تاکنون به این توییت واکنشی نشان نداده و مشخص نیست چرا این شرکت به یکباره به تمامی مدیران ارشد شرکت رقیب پیشنهاد کار داده است. هرچند پیشنهاد کار برای یکی دو مهره کلیدی از سوی شرکتهای رقیب امری مرسوم است اما ارسال پیشنهاد برای کل مدیران شرکت رقیب حتی در بازار ایران کم سابقه است.

اسنپ و تپسی هرچند معمولا در مقابله با جریان سنتی در کنار هم قرار گرفته‌اند اما سابقه رویارویی هم دارند.

در سال ۹۶ پس از آنکه اسنپ دسترسی رانندگانش را که از تپسی هم استفاده می‌کردند مسدود کرد باعث انتقادهای فراوانی شد که به شکایت تپسی از اسنپ در شورای رقابت منجر شد. تپسی معتقد بود اسنپ با این اقدام اقدامی انحصاری در بازار انجام داده است. شورای رقابت در نهایت به اسنپ چراغ سبز داد تا رانندگانی را که در سرویسهای رقیب هم کار میکردند مسدود کند . سرانجام اما فشارهای مختلف باعث شد اسنپ بدون سروصدا از این اقدام عقب نشینی کند.

در سال ۹۷ نیز پس از آنکه یک کاربر خطاب به اسنپ گفت که چرا از طریق اپلیکیشن‌ iOS اش دستوری برای دیدن اپلیکیشن‌های رقیب ارسال کرده این شرکت در پاسخی که این اقدام را تلویحا تایید می‌کرد اعلام کرد که از این امکان صرف نظر می‌کند.

با این حال از آن زمان تاکنون دو شرکت رویارویی جدیدی نداشتند هرچند اسنپ در این فاصله دچار مشکلات متعددی شد از جمله بعد ازپیاده کردن مسافر خانمش توسط راننده این شرکت با انتقادات زیادی مواجه شد.

همین چند روز قبل نیز انتشار ویدیوی جدید تبلیغاتی اسنپ باعث انتقاداتی شده بود....

image

هدف گذاری و انتخاب استراتژی، اولین و اساسی‌ترین گام مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ است که هر بازاریاب و صاحب کسب و کاری باید با آن آشنا باشد.

رویداد رهبران بازار با محوریت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ، این فرصت را برای متخصصین و علاقه‌مندان حوزه‌ی مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ، دانشجویان رشته‌‌ی مدیریت نرم افزار، صنایع و تمام کسانی که به آینده‌ی بیزینس خو...

image

نازنین شادپی، روزنامه‌نگار، منتقد موزیک و فیلم و مشاوره رسانه‌ای برخی ارگان‌ها که به عنوان مدیریت ستاد خبری در این استارت‌آپ‌ویکند حضور داشت، درباره‌ی استقبال شرکت‌کنندگان و رسانه‌ها توضیح داد: با توجه به اینکه این برنامه دومین بار است برگزار می‌شود و ما معمولا عادت داریم این برنامه‌ها را در یک جای مخصوص مثل جشنواره‌ی فیلم فجر که همیشه در برج میلاد...

نوشته Dave Gerhardt ، نائب رئیس بخش بازاریابی شرکت Drift

سه سال پیش، موسس شرکت Drift از من درخواست کرد که اولین استخدام بازاریاب شرکت را انجام دهم. از آن زمان، تیم بازاریابی ما به بیش از 20 نفر رسیده و مسئولان دیگراستارت‌آپ‌ها، گاهی از من می‌خواهند که درمورد شیوه‌های مدیریت بازاریابی شرکت‌های نوپا به آنها کمک کنم. در ادامه 6 توصیه من را بخوانید:

1- اولین استخدام را زود انجام دهید

سوالی که زیاد از من می‌پرسند این است که بهترین زمان استخدام اولین کارمند بازاریاب چه موقعی است؟ جواب ساده است. هرچه زودتر، بهتر. این روزها جلب توجه مشتری، کار سختی است.

در بین فعالان و مسئولین شرکت‌های بزرگ، عقیده مشترکی وجود دارد: اگر یک محصول خوب با مهندسی، طراحی و کارایی خوب عرضه کنید، بقیه چیزها خود به خود روی روال می‌افتد. برای شرکت‌هایی که شانس بیاورند، این قانون صدق می‌کند. مثل Slack. این شرکت محصولی عالی تولید کرده و خیلی هم موفق است اما هیچ سرمایه گذاری روی بازاریابی انجام نداده و نمی‌دهد. اما Slack استثناست. شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیاد دیگری بوده‌اند که نتوانستند به این شیوه دوام بیاورند.

ما در دنیای شلوغی زندگی می‌کنیم و بازار رقابت هم در دنیای تجارت بسیار داغ است. در این شرایط، بازاریابی یک رکن اصلی کسب و کار است. و هر چه که زودتر اقدام به سرمایه گذاری روی بازاریابی کنید، شانس شما برای جلب توجه مخاطب و مشتری بالا می‌رود.

2- دست به کار شوید و دنبال مشتری بدوید

در اوایل شروع کسب و کار خود، باید حسابی فعال باشید. به تمام ایمیل‌ها، کامنت‌ها، توییت‌ها، پیغام‌ها جواب دهید. مشتری دوست دارد مطمئن باشد که از کسی خرید می‌کند که حضور فعال دارد، پشتیبان مشتریست و در جریان همه چیز هست. شنونده خوبی برای مشتریان باشید. دست به کار شوید به دنبال مشتریان خود بگردید تا مخاطب مد نظر خود را پیدا کنید.

3- مشاوری با اطلاعات عمومی خوب پیدا کنید.

برای شروع یک کسب و کار جدید، باید اطلاعات خوبی داشته باشید. عملا در مورد همه چیز. تبلیغات، برنامه‌ها و مناسبت‌ها، فضای مجازی، ساخت ویدیو یا کلیپ، مشارکت با دیگر استارت‌آپ‌ها، مدیریت، بازاریابی و بسیاری موارد دیگر.

به دنبال افرادی بگردید که از همه چیز و از هر موضوعی، حداقل کمی بداند. تعداد کارمندان خود را با دقت بالا ببرید و توجه کنید که متخصصان خود را بر اساس اولویت در حیطه‌های مورد نیاز خود انتخاب کنید.

4- به همه چیز جواب مثبت بدهید

در روزهای اول، همه پیشنهاد‌ها و توصیه‌ها را قبول کنید: مصاحبه پادکست، فرصت‌های سخنرانی، چت‌های توییتری و غیره. آنقدر به این شیوه عمل کنید تا زمانی برسد که دلیل خوبی برای نه گفتن دارید.

5- تبدیل به یک کارخانه چیز کیک نشوید!

بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کسب و کار خود را به یک کارخانه چیز کیک تبدیل کنید( منوی بزرگ و چشم‌گیر و آیتم‌های بی کیفیت یا معمولی)

اگر یک پیتزا فروشی باز می‌کنید، باید حداقل یک پیتزا در سطح «عالی» دست مشتری بدهید.

به روی یک مدل محصول یا سرویس تمرکز کنید. با گسترش کسب و کار خود می‌توانید روی نمونه‌ها و آیتم‌های بیشتر فکر کنید.

6- از استفاده از الگوها، استقبال کنید

این گزینه، یکی از اساسی‌ترین و کارآمدترین استراتژی‌ها در ابتدای یک کسب و کار جدید است. بازاریابان باید یک الگو داشته شند تا یک اشتباه را دوباره تکرار نکنند.

از اولین بازاریابان خود بخواهید که یک یا دو کارمند همتای و هم سطح خود در دیگر شرکت‌ها پیدا کنند. با او در ارتباط باشند و شیوه‌های خود را باهم به اشتراک بگذارند. با این شیوه، تیمی خوب تشکیل می شود که همه، چیزهای زیادی از یکدیگر یاد می‌گیرند.

دیگر منتظر چه هستید. برای سرمایه گذاری روی بازاریابی همین حالا اقدام کنید. حتی اگر  هنوز محصولی تولید نکرده‌اید. شاید ترسناک به نظر بیاید اما یکی از اصول اساسی موفقیت، همین است.

منبع: ونچربیت...

image

همزمان با آغاز دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران چهارمین دوره نمایشگاه تراکنش ایران ( ITE 2018 ) از 22 تا 24 آبان در بوستان گفت و گو برگزار می شود.این نمایشگاه با شعار” تراکنش علیه تحریم” میزبان شرکت های فعال و نوپا در عرصه های فناورانه، شرکت های پرداخت، شرکت های فناوری مالی، استارت آپ ها و بانک ها است.علاوه بر این در حاشیه این نمایشگاه سمینارها...

رضا غیابی مدیر عامل شرکت ایلیا فرصت آفرین و مربی استارت آپ ویکند مدوتک در خصوص نحوه‌ی عملکرد این همایش، در مصاحبه با Modir TV اظهار داشت:

مانند تمام استارت آپ ویکندهایی که در تمام دنیا وجود دارد در این جا نیز شرکت کنندگان ابتدا ایده‌های خود را در استیج بیان می‌کنند و بعد از رای گیری، گروه بندی صورت گرفته و تیم‌ها تشکیل می‌شوند و مدل کسب و کار خود را...

یک ویدیوی جدید تبلیغاتی با عنوان «یک روز معمولی در اسنپ» حالا باعث انتقاد بسیاری از کاربران از این شرکت شده است.

در این ویدیو مشکلات بخشهای مختلف اسنپ در مواجهه با کاربران به شکل طنز بیان شده با این حال به نظر می‌رسد اگر هدف این ویدیو کاستن از انتقاد از اسنپ بوده این شرکت در آن توفیقی نداشته است.

برخی کاربران حتی این ویدیو راتوهین به کاربران تلقی کرده‌اند.

 

یکی از کاربران توییتر  در زیر ویدیوی این شرکت می‌نویسد: « می‌خوام بگم اگر همین کاربری که به سخره میگیریدش نبود بیزنس شما اینقدر پیشرفت نمی‌کرد و حداقل کاش این مورد را در نظر می گرفتید که محتوای این ویدیو باید جور دیگری می‌بود.»

شرکت اسنپ طی دو سه ماه اخیر با موارد مختلفی از اعتراض گروه‌های مختلف کاربران مواجه بوده و از محتوای برخی پاسخ‌ها  و نظرات نسبت به این ویدیوی جدید هم به نظر می‌رسد همچنان ذهنیت بخش قابل توجهی از کاربران نسبت به این شرکت مثبت نشده است.

 ...

image

صبح جمعه بیست و یکم اردیبهشت ماه، تهران شاهد برگزاری یازدهمین رویداد از مجموعه رویدادهای ماهیانه صبح خلاق تهران خواهد بود؛ رویدادی بین‌المللی که به صورت مشترک در بیش از 180 شهر در سراسر دنیا برگزار می‌شود و یک سالی است که به تهران نیز رسیده است.

این رویداد روز جمعه 21 اردیبهشت در تهران با حضور قریب به 700 شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

اردیبهشت ماه سال 96...

نیکی آقایی مشاور دیجیتال مارکتینگ و برندینگ که سه سال است کار حرفه ای خود را در ایران آغاز کرده ، در مصاحبه با Modir TV و در خصوص نحوه برگزاری استارت آپ ویکند مدوتک اظهاراتی را بیان کرده که مرور آنها خالی از لطف نیست. با مصاحبه با نیکی آقایی، در استارت‌آپ ویکند Modotech همراه ما باشید.

image

نیکی آقایی در ابتدای مصاحبه با Modir TV درباره برگزاری این رویدا...

image image image image image image image image image image image image

image

حتما تا به حال راجع به حقوق‌ها، مزایا، مرخصی‌ها  و… در کشورهای مختلف شنیده‌اید، در این اینفوگرافیک بسیاری از کشورها از نظر درآمد، تعداد روزهای تعطیل، مرخصی‌های استعلاجی و… باهم مقایسه شده‌اند.

در اینفوگرافی کجای دنیا برای کار کردن بهتر است؟ با Modir TV همراه باشید:...

image

شما هم مثل من از سرعت رشد مجموعه‌هایی مثل «آیس پک»، «نوتلا بار» و یا «لمیز» تعجب کرده‌اید؟ افتتاح چندین شعبه در یک هفته در بهترین مناطق تهران، قطعا نیاز به سرمایه‌ی بسیار زیاد و بهره‌مندی از تعداد زیادی نیروی انسانی مطمئن، کاری و متعهد دارد.

البته اگر فکر کرده‌اید که مالکیت تمام شعب نوتلا بار، به یک فرد یا شرکت تعلق دارد، سخت در اشتباهید! این مجموعه...

داستان آنتی ویروس Avast آواست از پراگ آغاز می‌شود.

در بالاترین طبقه هتل 5 ستاره U Prince، تراسی وجود دارد که از روی آن، آقای Pavel Baudis نمای شهری را رصد می‌کند که بیشتر عمر خود را در آن گذرانده است.

طی سال‌هایی که آقای بادیس در این شهر زندگی می‌کرده، شاهد افزایش نشاط و کیفیت زندگی در این شهر بوده است. شهر پراگ روزهای سیاه زیادی داشته و نا آرامی‌های سیاسی متعددی در آن رخ داده است. اما بعد از انقلاب مخملی در سال 1989 برای کسانی مانند بادیس، فرصت‌های ایده آلی فراهم شد.

بادیس، همیشه شخصیت آرام و با ثباتی داشته است. ذهن سازگار و خلاق وی باعث شد که شرکت کوچک امنیت سایبری‌اش که در دوران سلطه کمونیسم تاسیس کرده بود را زیر و رو کند. شرکت بادیس خیلی زود تبدیل به یکه تاز صنعت بومی شد و حالا رقیب‌های قدری همچون McAfee  و Symantec دارد .

image بادیس بنیانگذار Avast جدیدا به جمع انگشت شمار میلیاردرهای کشور چک، اضافه شده است

بادیس جدیدا به جمع انگشت شمار میلیاردرهای کشور چک، اضافه شده است.

سوگلی بادیس، آواست-Avast- نام دارد، یک نرم افزار آنتی ویروس که روی 400 میلیون کامپیوتر و گوشی هوشمند استفاده می‌شود. این نرم افزار که اواخر دهه 1980 طراحی و تولید شد، بهترین ابزار برای جلوگیری از دسترسی مجرمان و جاسوسان سایبری است. تفاوت اصلی آواست با محصولات مشابه دیگری که در بازار وجود دارد این است که رایگان بوده و تنها از طریق اینترنت قابل دسترس است. یعنی این نرم افزار را در مغازه‌ها پیدا نمی‌کنید.

رایگان بودن این محصول باعث شد که شرکت بادیس توسعه زیادی پیدا کند. در سال 2018 نیز سهام این شرکت به صورت عمومی عرضه شد و به بورس لندن اضافه شد. این دستاوردها باعث شد که این شرکت، به یک کسب و کار 4 میلیارد دلاری تبدیل شده و سرمایه خالص صاحب خود-بادیس- را در ژوئن 2019 به ارزش 1.4 میلیارد دلار برساند.

رونق ناگهانی کسب و کار بادیس، او را به یکی از اعضای کلوپ میلیاردها تبدیل کرده است. بادیس، ظاهری متواضع دارد و لباس‌های نسبتا ساده‌ای می‌پوشد و از روی سر و وضعش کمتر کسی به میزان ثروتش پی خواهد برد.

بادیس آدم کم حرفیست و کلماتش را با دقت خاصی انتخاب می‌کند. وی اعتراف کرده که هیچ تفریح لوکسی ندارد. از بین فعالیت‌های بیرون از خانه، بیشتر از همه به geocaching علاقه دارد، نوعی بازی که بازیکنان با استفاده از دستگاه‌های جی‌پی‌اس، به دنبال چیزهای با ارزش می‌گردند.

آشنایی با مدیرعامل آینده آنتی ویروس Avast

بادیس سرمایه گذاری کم ولی با وسواسی داشته است. آخرین سرمایه گذاری‌اش مربوط به کارخانه پوشک سازی و یک هتل بومی بوده است، هتلی که نمایی از برجسته ترین محل شهر پراگ دارد: کاخ پراگ.

یکی از بهترین تصمیماتی که بادیس در زندگی‌اش گرفت، همکاری با یک آمریکایی سرسخت بود که توانست آواست را به یک غول تبدیل کند. این مرد که حالا در کنار بادیس نشسته، Vince Steckler است که حالا بیش از یک دهه می‌شود که مدیرعامل آواست است.

Steckler شبیه یک ژنرال بازنشسته ارتش است که از بادیس بی پروا‌تر است و به راحتی از دستاوردها و موفقیت‌های شرکت صحبت می‌کند:« سهام اولیه ما، در سال جاری، دومین جایگاه را دارد، شرکت استون مارتین زمانی بزرگ ترین بود اما حالا ارزش شرکت ما از استون مارتین نیز بیشتر است.»

استکلر درست می‌گوید. شرکت خودروسازی مورد علاقه جیمز باند، جدیدا رکود زیادی داشته و ارزش آن به 3 میلیارد دلار نزول پیدا کرده است.

استکلر شاید بهترین انتخاب به نظر نیاید. وی در سال 2005، مدیر شرکت  Logicon, Inc. بود و با امضای یک قرار داد و انجام مشاوره مالی با  شرکت حوزه سیلیکون ولی- Legato – باعث شد که درآمد شرکت افزایش یابد. استکلر به همین دلیل به میزان 35 هزار دلار از طرف دولت جرمیه مالی شد.

سابقه استکلر هنگام عرضه اولیه سهام شرکت، توسط رسانه‌های انگلستان به شدت مورد موشکافی قرار گرفت.

در لیست کاندیداهای مدیرعاملی که بادیس و موسس دیگر-  Eduard Kucerتهیه کرده بودند، استکلر اولین نبود. VP Dieter Giesbrecht ، رئیس قبلی استکلر، بیشتر مورد علاقه مقامات شرکت بود. اما  Giesbrecht   پیشنهاد آنها را رد کرد و استکلر را به بادیس و همکارانش معرفی کرد. استکلر حالا یکی از اعضای هیات مدیره شرکت بادیس است.

با وجود سابقه نه چندان دلچسب استکلر، تعداد مشتریان آنتی ویروس Avast حالا دوبرابر شده و سود 248.3 میلیون دلار در سال 2018 برای شرکت بادیس به ارمغان آمد.

image آگوست ۱۹۶۸ – تانکهای اتحاد جماهیر شوروی در میدان Wenceslas پراگ. بنیانگذار Avast برای سالها تحت سلطه کمونیسم زندگی می‌کرد اما بعد از فروپاشی کمونیسم مجال رشد در پراگ را یافت

استکلر می‌گوید که در سال 2009، با پیوستن به شرکت آواست، درآمد شرکت تنها 20 میلیون دلار بود. اما تعداد زیادی خرید و فروش انجام شد که تعداد کاربران را به شدت افزایش داد. همچنین شراکت‌های پر منفعت و انتخاب استراتژی‌های موفق نیز در افزایش درآمد شرکت تاثیر گذار بود. اما امپراطوری استکلر تقریبا رو به پایان است. وی چندی پیش اعلام کرده که قرار است آخر ماه ژوئن بازنشسته شود. به جای او قرار است Ondrej Vlcek، همکار دیگر بادیس به روی کار بیاید.

استکلر، حکم نوعی آمپول آدرنالین از کاپیتالیسم آمریکایی را داشت که توانست شرکت آواست را به یک یونیکورن و حتی فراتر از آن، تبدیل کند.

بادیس، قدم‌هایی برداشت که در دنیای مدرن تکنولوژیک، افراد انگشت شماری مانند مارک زاکربرگ برداشته بودند با این تفاوت که بادیس اهل نمایش نبود. وی شغل مرتبط با مدرک شیمی خود را اواخر دهد 1980 رها کرد و اعتراف کرد که در علم، تعریفی ندارد. بادیس در زمان سلطه شوروی، به تعداد اندکی کامپیوتر دسترسی داشت اما توانست یک Olivetti M24 تهیه کند و در انستیتو تحقیقاتی  Mathematical Machines، به روی سِرورها فعالیت کند. وی می‌دانست که بازاری برای نرم افزارهای گرافیی وجود ندارد. بادیس می‌گوید:« متاسفانه حتی اگر خیلی خوب بودید و کارتان درست بود، تنها در حال هدر دادن وقت و دانش خود بودید.»

اما بعد بادیس فلاپی دیسکی برای بادیس ارسال شد که شامل یکی از اساسی ترین ویروس‌های کامپیوتری بود، ویروس Vienna. بادیس این فلاپی را بررسی کرد و توانست ویروس را شناسایی و حذف کند. این اولین استراتژی بود که زیرساخت اولین موتور آنتی ویروس آواست را شکل داد.

همکاری دو فعال چک-آمریکایی توانست یکی از عنصرهای اصلی موفقیت آواست شود اما رقابت با عظیم ترین شرکت‌های صنعت آمریکا، در دهه 1990 و اویل 2000، تقریبا بادیس و Kucera  را به زانو درآورد. رقابت بین آواست، McAfee  و Symantec  بسیار تنگاتنگ بود. در سال 1997، McAfee  تلاش کرد که این شرکت را بخرید. بادیس به یاد می‌آورد که به جای فروش شرکت، وی و Kucera  موفق شدند امتیاز ثبت موتور تامین قدرت نرم افزار خود را ثبت کرده و سرویس‌های خود را گسترش دهند.

بازار آنتی ویروس و مبارزه با Symantec

بعد، در اوایل سال 2000، در حالیکه قیمت‌های محصولات Symantec  بسیار پایین آمده بود تا در بازار تسلط بیشتری پیدا کند، مسئولین آواست حرکتی رادیکال انجام دادند. هدف، دسترسی به بازار جهانی بود اما از آنجاییکه شرکت هیچ بودجه‌ای برای بازاریابی نداشت، تنها یک گزینه روی میز بود: عرضه دستاورد آواست، به رایگان. بادیس می‌گوید:« یا باید کرکره را پایین می‌کشیدیم یا یک تغییر اساسی ایجاد می‌کردیم. چیزی برای از دست دادن نداشتیم.»

AVG، شرکت بومی رقیب نیز دو سال پیش همین کار را کرده بود اما به اشتباه، پشتیبانی محصول خود را زبان‌های مختلف عرضه نکرد. آنتی ویروس آواست Avast قرار نبود این اشتباه را تکرار کند. دو سال بعد از اینکه همه امکانات آواست در سال 2001 رایگان شد، این شرکت 1 میلیون کاربر داشت، در سال 2006 نیز تعداد کاربران به 20 میلیون نفر رسید.

بادیس، شانس را نیز در موفقیت شرکتش دخیل می‌داند:« در زمان بندی، شانس آوردیم. شهرت برنامه، به سرعت دهان به دهان می‌چرخید و دلیل اصلی موفقیت نیز همین بود.‌»

آواست حالا محصولی است که بسیاری از افراد  از آن استفاده می‌کنند. با عرضه اولیه سهام آواست در لیست بورس اوراق بهادار لندن در دهم ماه می 2018، ارزش این شرکت به 3.4 میلیارد دلار رسید. با رسیدن به این مرحله، آواست به جمع 5 شرکت‌ برتر تکنولوژی پیوست که ورود پر سر و صدایی به بورس داشتند. این دستاورد، فراتر از چیزی بود که بادیس در دهه 1980، حتی خواب آن را هم نمی‌دید.

آنتی ویروس Avast، اولین سخت افزار خود را امسال عرضه می‌کند. این محصول جدید، برای خانه طراحی شده و دستگاه کوچکی است که تمام ترافیک اینترنت داخل یک خانه را نظارت می‌کند. وجود هرگونه تهدید امنیتی برای دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی اشیا مانند اسپیکرهای Sonos یا یخچال‌های هوشمند، با این وسیله شناسایی شده و بلاک می‌شود.

منبع:فوربز...

27 مرداد 1396 پایان استارت آپ ویکند مدوتک (Modotech) در تهران بود. رویدادی که 3 شاخصه‌ی اصلی آن دنیای «فشن»، «تکنولوژی» و «کارآفرینی» بوده و طی سه روز متوالی در هتل اسپیناس پالاس تهران و با حمایت‌های خاص برخی افراد و سازمان‌ها برگزار شد.

imageپایان 54 ساعت سرنوشت ساز در مدوتک

بیش از 80 نفر شرکت کننده، در قالب 17 گروه و با 17 ایده متفاوت در این رویداد شرکت...

image

چه صاحب یک استارتاپ باشید و چه کارآفرینی و چه کارمند یک شرکت یا سازمان، حتما برایتان این مسئله پیش آمده که میزان دستمزد برای ساعات اضافه کاری به چه صورت خواهد بود؟

در این اینفوگرافی سعی کرده‌ایم که به کامل‌ترین شکل ممکن این موضوع را برای شما توضیح دهیم.

ضمنا این 2 نکته را مدنظر داشته باشید که:

  • پرداخت مزایای اضافه کاری به شرطی که مجموع حقوق و مزایا و ا...

در سالهای اخیر معمولا رویدادهای جذاب و خبرساز در حوزه استارتاپها بیشتر در دایره سیلیکون ولی بوده اند. اما بد نیست سری هم به اکوسیستم فوق العاده جذاب و پویای استارتاپها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) هم بیندازیم.

ممکن است بپرسید، چرا؟ دلایل این موضوع خیلی ساده است. در واقع کشورهای این منطقه به خاطر موقعیت در حال توسعه شان، تمایل و انگیزه بیشتری برای استفاده از ایده های نوآورانه و تکنولوژیهای روز در راستای پیشرفت با سرعت بیشتر، دارند. علاوه بر این، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جمعیت قابل توجهی دارند که بسیاری از آنها معمولا با یک زبان واحد یعنی عربی، می نویسند و میخوانند.

هر چند شرایط ایران به عنوان یک کشور فارسی زبان با فرهنگ و جامعهای متفاوت در میان این کشورها کمی پیچیده است، اما جهان عرب هم شامل کشورهایی با قومیتها و فرهنگهای متفاوتی است. در نهایت همه اینها، موقعیت متنوع و خاصی را در این منطقه ایجاد میکند که میتواند برای اکوسیستم فعالیتهای استارتآپی و سرمایه گذاری در جالب باشد.

چشم انداز تامین سرمایه

آمار و اطلاعات نشان میدهد که منطقه MENA در طول پنج سال گذشته روند رشد ثابتی را در معاملات مالی و سرمایه گذاری، پشت سر گذاشته است.

این موضوع از دید تحلیلگران و فعالان استارتاپها دور نمانده است. استارتاپ Magnitt در دوبی که در واقع اطلاعات مربوط به سرمایه گذاریهای ریسک پذیر را برای استارتاپهای جهان عرب ارایه میدهد، به تازگی گزارش سالانه خودش را منتشر کرده است. این گزارش نشان میدهد که حجم معاملات سرمایه گذاری در استارتاپهای منطقه MENA افزایش 80 درصدی از سال 2015 و رشد 3 درصدی از سال 2017، به 366 معامله در سال 2018 رسیده است.

همچنین بر اساس گزارش Magnitt، مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این منطقه به حدود 793 میلیون دلار رسیده است که بیش از 80 درصد آن به طور مستقیم و روی استارتاپهای نوپا  انجام شده.

مرتبط: تکنولوژی در برابر تحریم‌ها در ایران

البته اکوسیستم استارتاپی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هنوز کاملا در مرکز توجه سرمایه‌گذاران جهانی قرار نگرفته‌اند. دو استارتاپ خاص در این منطقه هستند که توانسته اند با سرمایه‌گذاری مستقیم و کلان خارجی راه‌اندازی بشوند و شکل بگیرند.

استارتآپ تاکسی آنلاین Careem در دوبی آنقدر توجه رسانه های حوزه تکنولوژی در آمریکا را به خودش جلب کرد تا در نهایت بعد از شایعات و حواشی زیاد، شرکت بزرگ و شناخته شده آمریکایی اوبر آن را با قیمت 1/3 میلیارد دلار خرید.

شرکت Careem که بارها پیشنهاد خرید توسط اوبر را رد کرده بود، در مجموع 750 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران بزرگی مانند Didi Chuxing چینی، Kingdom Holding Company، Rakuten و بسیاری از شرکتهای مهم و مطرح جهان دریافت کرد. جدیدترین سرمایه‌گذاری انجام شده در Careem مبلغ 200 میلیون دلار و مربوط به ماه اکتبر سال گذشته میلادی بوده است.

شرکت سوق Souq هم که در حوزه تجارت الکترونیکی در دبی فعال است، در سال 2017 با قیمت 580 میلیون دلار توسط غول تجارت الکترونیک دنیا یعنی شرکت آمازون خریده شد. آمازون قبل از خرید Souq، در مجموع 460 میلیون دلار در این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده بود.

جغرافیای جذب سرمایه خاورمیانه

هر دو این شرکتها در دوبی در کشور امارت متحده عربی قرار دارند و این موضوع میتواند معنادار باشد. با نگاهی به سهم کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از سرمایهگذاری‌های استارت‌آپی، مشخص میشود که امارت متحده عربی با فاصله قابل‌توجهی از کشورهای دیگر این منطقه، بیشترین میزان این سرمایه‌گذاریها را به خودش اختصاص داده است.

گزارش Magnitt نشان میدهد که 30 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استارتاپهای منطقه MENA در سال 2018،  در اختیار شرکتهای مستقر در کشور امارت است.

image نمودار تامین مالی استارتاپها در منطقه خاورمیانه از 2015 تا 2018

ممکن است تصور کنید که این اتفاق با توجه به شهرت این کشور به خاطر داشتن ثروت و داراییهای زیاد، چندان هم عجیب و دور از ذهن نیست. با این همه اما 22 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در سال 2018 در کشور مصر انجام شده است و بعد از آن لبنان و اردن به ترتیب با سهم 10 و 8 درصدی در جایگاههای بعدی قرار گرفته‌اند.

«فیلیپ باهوشی» موسس و مدیرعامل شرکت Magnitt معتقد است که امارات متحده عربی، کشور جذابی برای سرمایه‌گذاری است، چون موسسان استارتاپهای موفق در این کشور معمولا فعالان تجاری باتجربه و ماهری مانند مشاوران و مدیرانی هستند که ارتباطات گسترده و درک عمیقی از چالشهای بروکراتیک و صنعتی دارند.

در حقیقت به خاطر همین اکوسیستم بود که فرآیند کارآفرینی مدرن خیلی زودتر از دیگر کشورهای این منطقه، در امارات متحده عربی پذیرفته شد. باهوشی میگوید: «این کشور همچنین بستر خوبی برای رشد استارتاپهای مدل بنگاه به بنگاه یا B2B است، چون بسیاری از شرکتهای بزرگ منطقه در حال حاضر در این کشور مستقر هستند. بنابراین امارات میتواند فضای خوبی برای آزمون و خطا را در اختیار این نوع استارتاپها قرار بدهد، چون نفوذ ابزارهای دیجیتال و تکنولوژیک در میان مردم این کشور بالاست و آنها تمایل زیادی برای صرف هزینه در این زمینه دارند.»

«حسن حیدر» از صندوق سرمایه‌گذاری 500 Startups معتقد است که دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس همچنان تلاش میکنند تا بتوانند با گسترش فضای کارآفرینیشان، سرمایه‌های بیشتری از کشورهای دیگر جهان را جلب کنند. به عقیده او، کویت نمونه خوبی در این زمینه است. حیدر میگوید: «کویت خانه فعالان تجاری ممتاز است و البته نسبت به دیگر کشورهای منطقه، توانسته است میزان زیادی سرمایه خارجی جذب کند.

کویت تنها کشور منطقه است که در طول سه سال گذشته به طور مداوم سرمایه‌ای با ارزش بیش از 100 میلیون دلار جذب کرده است. این معاملات شامل شرکت تحویل غذای Talabat است که در ماه فوریه سال 2015 با قیمت 170 میلیون دلار توسط شرکت آلمانی راکت اینترنت Rocket Internet  خریده شد و البته شرکت Carriage که آن هم در سال 2017 با قیمتی در حدود 100 میلیون دلار توسط شرکت آلمانی Delivery Hero خریداری شد.

مرتبط: راکت اینترنت و شراکت با شرکتهای شورای همکاری خلیج فارس

به جز کویت، عربستان سعودی هم در زمینه استارتاپها رشد کرده است. این رشد تا حد زیادی مربوط به تحولاتی است که در حوزه کارآفرینی در این کشور ایجاد شده؛ موضوعی که در گذشته نگرش منفی به آن وجود داشت. حالا در این کشور حتی تمایل زیادی برای حمایت از کارآفرینانی که کسب و کار نوآورنه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند، وجود دارد.

بحرین هم برای نزدیک شدن به دیگر کشورهای در حال رشد منطقه در عرصه تکنولوژی، گامهای بلندتری برمیدارد. مقامات این کشور، کارآفرینان از سراسر دنیا را به این کشور دعوت میکنند. به گفته حسن حیدر، راه‌اندازی یک استارتاپ در بحرین بین 40 تا 50 درصد ارزانتر از امارت متحده عربی تمام میشود و از طرفی این کشور جمعیت تحصیل‌کرده زیادی دارد که اغلب آنها به زبان انگلیسی مسلط هستند.

مرتبط: با مافیای سیلیکون ولی بیشتر آشنا شوید

اما در مصر وضعیت متفاوت است. از نظر کارآفرینان کشورهای منطقه خلیج فارس هزینه آوردن افراد خبره و باتجربه و راه اندازی یک استارتآپ در این کشور نسبتا بالاست. هزینه زندگی در مصر بسیار بسیار پایین است، جمعیت زیاد است، اجباری برای ورود افراد بااستعداد و خبره از خارج وجود ندارد و این کشور مشکلات و معضلات زیادی دارد که باید حل شوند.

از طرفی نیروی تحصیلکرده زیادی در حوزه تکنولوژی در این کشور وجود دارد که انگیزه کافی برای حل این مشکلات را دارند. استارتآپ های مصری گستره متنوعی از فینتکها تا استارتآپهای حوزه غذا دارند. استارتآپی به نام SWVL که در زمینه حمل و نقل عمومی در مصر فعالیت میکند، در سال گذشته میلادی توانست در مرحله اول 8 میلیون دلار و در مرحله دوم 30 میلیون دلار سرمایه دریافت کند. استارتآپ Wuzzuf هم برای راه اندازی سایت و پلتفرم کاریابی خودش سرمایه 8 میلیون دلاری جذب کرد.

از طرف دیگر مصر با چالشهای دیگری هم مواجه است. با وجود پتانسیل بالای بازار مصر برای رشد استارتآپها، قدرت خرید در این کشور پایینتر از کشورهای ثروتمندتر است. این به معنای آن است که کار کردن در استارتآپهای مصری چندان ساده نیست. این استارتآپها برای رسیدن به رشد و درآمد بالا مجبورند بزرگتر فکر کنند.

با توجه به روند سریع رشد استارتآپها در منطقه MENA، سوال منطقی این است که سرمایه ها از کجا میآیند و اینکه آیا این سرمایه ها همچنان در دسترس هستند؟

سرمایه به مثابه دارایی

آمارهای منتشر شده از سوی Magnitt نشان میدهد که در سال 2018 بیش از 155 موسسه مالی در استارتآپهای کشورهای منطقه MENA سرمایه گذاری کرده اند که این رقم در مقایسه با سال 2017 رشد 5 درصدی داشته است.

این موسسات شامل دفاتر کاری خانوادگی، گروههای مالی و سرمایه گذاری ریسک پذیر و شرکتهای سنتی سرمایه گذاری میشود. باهوشی در این مورد معتقد است: «این جنبش از طرف دولتهای کشورهای منطقه شکل گرفته است که روی کارآفرینی به عنوان راهکاری برای تحول اقتصادی متمرکز شده اند.» به عقیده حسن حیدر هم، بحرین نمونه خوبی از تلاشهای دولتی در جهت جذب سرمایه برای استارتآپها است. مقامات این کشور تلاش زیادی برای بهبود اکوسیستم کارآفرینی آن میکنند و برای این کار، برنامه ها و استراتژیهای جدی دارند. تعدادی از سرمایه گذاران مصری هم در اکوسیستم کارآفرینی داخلی سرمایه گذاری کرده و هم در استارتآپهای منطقه سرمایه گذاری کرده اند.

استارتاپ 500 در خاورمیانه

صندوق سرمایه گذاری 500 Startups یکی از فعالترین صندوقهای سرمایه گذاری در خاورمیانه است که از زمان ورودش به این منطقه در سال 2016 و ایجاد صندوق متمرکز در این منطقه، در بیش از100 استارتآپ خاورمیانه سرمایه گذاری کرده است.

مرتبط: رسوایی جنسی ، بحران سرمایه‌گذاری در سیلیکون ولی و کناره‌گیری بنیانگذار 500 Startups

دیگر سرمایه گذاران فعال این منطقه شامل Middle East Investment Partners (MEVP)، Wamda Capital و شتابدهنده Flat6Labs هستند. با این همه اما همچنان کارشناسان معتقدند چالشهای مختلفی برای سرمایه گذاری در استارتآپهای این منطقه و همچنین کمبود سرمایه گذاریهای منطقه ای، وجود دارد.

image میزان معاملات استارتاپها در کشورهای خاورمیانه

حیدر میگوید: «هرچند فعالیتهای کارآفرینی در این منطقه کمی رشد کرده است، اما این رشد هنوز هم آنقدرها قابل توجه نیست. تنها گروه نه چندان بزرگی از سرمایه گذاران محلی هستند که حاضر به سرمایه گذاری ریسکپذیر در استارتآپها هستند. با این اوصاف از آنجایی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، سرمایه به مثابه دارایی است، فرآیند جذب سرمایه نه تنها برای استارتآپها، بلکه برای صندوقهای سرمایه گذاری منطقه هم بسیار سخت است.

به عقیده حسن حیدر، صندوق های سرمایه گذاری پیشرو در این منطقه واقعا به سختی کارشان را آغاز کرده و با اینکه نقش حمایت گری در اکوسیستم کارآفرینی منطقه دارند، اما همچنان با سختیهای زیادی مواجه هستند. به طور مشخص یک صندوق سرمایه گذاری عربستان صعودی 45 میلیارد دلار به صندوق سرمایه گذاری شرکت Softbank کمک کرده است، اما این سرمایه به صورت مستقیم به استارتآپهای منطقه نرسیده است.

حیدر میگوید: «ما به ده برابر صندوق سرمایه گذاری بیشتر نیاز داریم تا استارتآپهای منطقه فعالتر شوند.» این در حالی است که سرمایه گذاران خارجی هم نباید فرصتهای سرمایه گذاری در اکوسیستم کارآفرینی این منطقه را از دست بدهند.

با این همه اما اکوسیستم کارآفرینی و استارتآپی خاورمیانه و شمال آفریقا هنوز در ابتدای راه قرار دارد. با افزایش تعداد شرکتهای حوزه تجارت الکترونیک، لجستیک و فین تک در این منطقه و رشد بیشتر آنها، همچنان نفوذ سرمایهگ ذاری ریسکپذیر و دنیای تکنولوژی در این منطقه بیشتر و بیشتر میشود. سرمایهگذاری ریسکپذیر یک برنامه بلندمدت است و خاورمیانه هم از این قاعده مستثنا نیست....

ماریو کاندیش، صاحب امتیاز هتل اسپینانس پالاس تهران و حامی استارت آپ ویکند مد و تک تهران در گفتگوی اختصاصی با Modir TV در معرفی خود به این موضوع اشاره کرد که کار در هتل را از 15 سالگی شروع کرده و به عنوان یک پیشخدمت در رستوران هتل ها فعالیت کرده است که بسیار باعث افتخار و سربلندی اوست.

او با این کار توانسته است درآمد مورد نیاز خود را کسب کرده و وارد...

همیشه در ابتدای کار شرایط طوری ست که هر کس (یا هر تیم) فکر میکند که خودش از عهده ی همه ی کارهای خود برمی آید و نیازی به یک شخص یا سازمانی خارج از سازمان خود ندارد. اما عمیق تر اگر نگاه کنیم، (تقریبا) همه ی ما به یک یا چند شریک B2B برای راه اندازی یا توسعه ی کسب و کارمان (حالا یا در بخش تبلیغات یا در بخش تولید محتوا، سئو و…) نیاز داریم و این جاست که...

ایمیل و نام خود را برای عضویت در خبرنامه ایمیلی سایت ایران , رسانه برخط فارسی زبان! وارد کنید . روزانه مهمترین خبرها و رویداد ها و مطالب سایت ایران برایتان ارسال میشود. این سرویس کاملا رایگان است !