دبیرستان فرهنگ تاثیری انکارناپذیر بر سرنوشت علوم انسانی گذاشته است

تحصیل و آموزش
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
image

جمعی از فارغ التحصیلان دوره اول دبیرستان فرهنگ در بیانیه ای ضمن محکوم کردن ماجراهای غیرمنصفانه ای که در روزهای اخیر در مورد این دبیرستان ایجاد شده است، تاکید کردند: اندیشه تأسیس مدرسه‌ای معتبر برای علوم انسانی مبتکرانه و نوآورانه بود که در سرنوشت علوم انسانی این سرزمین اثری انکارناپذیر گذاشته است. ؛

در این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفته است، آمده است: دبیرستان فرهنگ را می توان نخستین تجربۀ نهادسازی ادبیات و علوم انسانی در آموزش و پرورش معاصر ایران دانست که به کوشش دکتر غلامعلی حداد عادل بنیان نهاده شد.

امضا کنندگان این بیانیه یادآور شدند: در آن سال های اولیه که ما دانش آموز مدرسه شدیم، وی جمعی از بهترین و فرهیخته‌ترین استادان و دبیران ادبیات و علوم انسانی کشور را گرد آورده بود که بعدها یافتن نمونه آن یکجا و در یک‌ زمان حتی در هیچ دانشگاهی قابل تصور نبود! این تلاش و دلسوزی علمی همراه بود با فضایی مثال زدنی از رواداری و گوناگونی فرهنگی، اعتقادی و سیاسی به گونه ای که دانش آموزان از خاستگاه های طبقاتی، خاندان های سیاسی و تعلقات دینی و فرهنگی متفاوت و متباین کنار هم می نشستند، مجله منتشر می کردند، شب‌های شعرخوانی و داستان‌خوانی برگزار می‌کردند، به بحث ها و گفت وگوهای داغ ادبی و سیاسی و فکری مشغول می‌شدند و در دیدار با استادان تراز اول کشور، آداب فرهنگ و ادب می آموختند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: هر چند در سال های بعد از ما فضای مدرسه به همگونی فکری و سیاسی بیشتر خو گرفت اما الگوی دوره های اول مدرسه همچنان در یاد و خاطره جمعی عمده دانش‌آموختگان آن سال ها زنده و شیرین مانده تا قدردان فرصت گران‌بهایی باشند که مؤسس و دست اندرکاران مدرسه با وجود دشواری ها و موانع موجود اقتصادی و فرهنگی در اختیارشان گذاشتند.این فارغ التحصیلان نوشتند: پیش از مدرسۀ فرهنگ دبیرستان علوم انسانی مناسب، در رده دبیرستان‌هایی که برای رشته‌های ریاضی و تجربی وجود داشت، مطلقاً یافت نمی شد و دریافتی نادرست از بهره هوشی باعث شده بود دانش آموزانی که هم به علوم انسانی علاقمند بودند و هم باهوش تلقی می‌شدند به ناچار به آن رشته‌ها سوق داده شوند. با مدرسه فرهنگ بود که این دیوار بلند و سرسخت فروریخت و الگوی آن در مدارس دولتی سراسر کشور نیز گسترش یافت.

در این بیانیه تصریح شده است: مدرسه فرهنگ به معنای واقعی «غیرانتفاعی» بود و سطح شهریه آن با مدارس هم ارز خصوصی امروز و دیروز همخوانی نداشت. (بعضا دانش‌آموزانی علاقمند از خانواده‌هایی با توان اندک مالی رایگان یا با تخفیف در مدرسه فرهنگ ثبت‌نام می‌شدند) در نتیجه، مدرسه فرهنگ بدون امکانات مادی خاص و ویژه‌ تنها به سرمایه فرهنگی اش متکی بود.جمعی از فارغ التحصیلان دبیرستان فرهنگ خاطرنشان کردند: در دو دهه گذشته جمع زیادی از دانش‌آموختگان این نهاد نوپا در فضاهای دانشگاهی، فرهنگی، آموزشی و هنری مختلف کشور مشغول به فعالیت حرفه ای سالم در حیطه تخصص خویش هستند و برآیند فعالیت ها و کارهای‌شان از سویی به سود کشور و جامعه و از سوی دیگر در جهت ارتقا و تقویت ادبیات و علوم انسانی اصیل و نجیب در روزگار متلاطم و آشوبناک امروز است.

این فارغ التحصیلان دبیرستان فرهنگ یادآور شدند: بدون شک علوم انسانی کشور نیازمند انبوهی از مدارس فرهنگ با آن خصوصیات ناب است تا از مظلومیت تاریخی خویش به درآید و نقش یگانۀ خود را ایفا کند. چنین ضرورتی ایجاب می کند تجربه جوان این مدرسه از پشتوانه و پشتیبانی ملی درخوری بهره مند بماند.در این بیانیه تاکید شده است: «انسان» هم موضوع ادبیات و علوم انسانی است و هم فاعل آن. ما از آموزگاران مان آموختیم که در مسیر این شناخت، علم و اخلاق راستین، همتایان یکدیگرند و هر یک با آن دیگری معنا می یابد.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: علوم انسانی می تواند جامعه اخلاق مدار بسازد و برای رشد خود نیز به دانشورانی باورمند به اخلاق والای انسانی نیازمند است. جوامع رشدیافته با دانش انباشته ای از علوم انسانی مستقل، خودبنیاد و روزآمد تحول یافته و به پیش رفته اند و ما نیز مشمول همین قاعده ایم.در این بیانیه همچنین آمده است: تعدادی از ما فارغ‌التحصیلان دوره‌های اول دبیرستان فرهنگ(از ورودی‌های اوایل دهه هفتاد) هر یک مشی و مرام فکری و سیاسی خود را داشته‌ایم -چنانکه از کارنامه هر کدام‌مان برمی‌آید- اما برای پاس داشتن اخلاق و علوم انسانی، در پی ماجراهای غیرمنصفانه ای که در این روزهای اخیر پدید آمده، خود را موظف می‌دانیم بگوییم اندیشه تأسیس مدرسه‌ای آبرومند و معتبر برای علوم انسانی در زمان تأسیس دبیرستان فرهنگ اندیشه‌ای مبتکرانه و نوآورانه بود که در سرنوشت علوم انسانی این سرزمین اثری انکارناپذیر گذاشته و ما نیز از منظر انسانی، اخلاقی و علمی خود را وامدار این مدرسه، موسس، مدیران، استادان، معلمان و کارکنان آن می‌دانیم.

این بیانیه به امضای محسن آزرم منتقد سینما، مهدی آهویی استادیار روابط بین الملل دانشگاه تهران، هادی حیدری کارتونیست و روزنامه نگار، علی اکبر زین العابدین پژوهشگر آموزش و ادبیات کودک و نوجوان، احمد شکرچی؛ استادیار جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، امیر نصری دانشیار فلسفه هنر دانشگاه علامه طباطبایی، محمدمنصور هاشمی نویسنده و پژوهشگر و مهدی یزدانی خرم؛ رمان نویس، روزنامه نگار و منتقد ادبیات رسیده است.

ایمیل و نام خود را برای عضویت در خبرنامه ایمیلی سایت ایران , رسانه برخط فارسی زبان! وارد کنید . روزانه مهمترین خبرها و رویداد ها و مطالب سایت ایران برایتان ارسال میشود. این سرویس کاملا رایگان است !

ما 87 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ایجاد موضوع جدید در تالارگفتمان